V súčasnosti existuje veľká infraštruktúra vodíka, ktorá spĺňa potreby priemyselných aplikácií vrátane spracovania kovov, rafinácie, chemickej výroby, výroby tukov a olejov a spracovania elektroniky. Každý rok sa vyrobí asi 45 miliárd kilogramov (50 miliónov ton), čo je dostatok vodíka na pohon 250 miliónov áut s palivovými článkami. Časť tohto vodíka sa používa na pohon vozidiel.
Väčšina vodíka sa vyrába procesom nazývaným parné reformovanie metánu. Vodík sa generuje z uhľovodíka (ako je zemný plyn alebo biometán) a vody pri vysokých teplotách v katalytických reaktoroch. Vodík sa typicky čistí pomocou technológie adsorpcie s kolísaním tlaku.
Časť predaného vodíka sa získava z prúdov odpadových plynov priemyselných procesov. Aj keď je to stále založené na fosílnych palivách, umožňuje nám získavať vodík na priamu aplikáciu namiesto toho, aby ho spaľoval jeho priemyselný výrobca pre jeho výhrevnosť.
Asi 95 % celkovej globálnej produkcie vodíka je vo vlastnej réžii, čo znamená, že sa používa na mieste, kde sa vyrába. „Obchodný“ vodík predstavuje zvyšok a je dodávaný ako kvapalina alebo plyn k zákazníkom. Veľká časť vodíka vyrobeného z uhlia je v Číne na výrobu amoniaku.
Vodík môže byť dodaný na vaše miesto kamiónom ako kvapalný alebo stlačený plyn, alebo môže byť generovaný na mieste. Dodáva sa aj potrubím. Hlavným dôvodom skvapalnenia vodíka je jeho vyššia hustota skladovania, ktorá umožňuje jednoduchšie dodávanie. Pre priemyselných zákazníkov, ktorí využívajú veľké množstvá vodíka, je výrobné zariadenie často postavené v mieste použitia. Elektrolýzu a reformátory možno použiť aj na výrobu vodíka na mieste pre menších používateľov.
Cena vodíka závisí od výrobnej technológie, ceny suroviny a energie. Súčasťou nákladov je aj dodávka, skladovanie a vybavenie na dodávku paliva. Naši priemyselní zákazníci vidia široký rozsah cenových rozdielov v závislosti od ich geografickej polohy, spôsobu dodania a použitého množstva. Sme presvedčení, že vodík má potenciál konkurovať benzínu, keď sa vezme do úvahy zvýšená účinnosť palivového článku.
Náklady na vodík vyrobený vo veľkom SMR sú na báze energetického ekvivalentu približne rovnaké ako na benzín v rafinérii.
Väčšina priemyselného vodíka sa predáva ako bežný meter kubický (Nm3) alebo po stovkách štandardných kubických stôp (cscf) alebo tisícoch štandardných kubických stôp (mscf). To platí aj vtedy, keď sa predáva ako kryogénna kvapalina. V prípade tankovania vozidiel sa náplne uvádzajú v kilogramoch (kg) alebo ekvivalentoch benzínu galón (GGE). V Spojených štátoch sa predaj vodíka nemôže uskutočniť na čerpacích stojanoch, kým Úrad pre váhy a normy necertifikuje presnosť našich stojanov.
Niektoré, ale nie všetky plynovody na zemný plyn, majú potenciál premeny na vodík. Vodík sa dnes používa v potrubiach. Air Products má sedem potrubných systémov v USA, Spojenom kráľovstve, Holandsku a Thajsku. Niektoré z týchto plynovodov boli pôvodne v prevádzke zemného plynu.
Existuje mnoho problémov, ktoré je potrebné vziať do úvahy pri zvažovaní prestavby potrubia, pričom najdôležitejšie sú konštrukčné materiály a postupy zvárania. Vodíkové potrubia používajú oceľ s nízkou až strednou pevnosťou, aby sa obmedzili obavy z vodíkového krehnutia. Niektoré plynovody na zemný plyn používajú rúry s vyššou pevnosťou ocele alebo iných materiálov, pretože to umožňuje znížiť hrúbku steny.
Existuje mnoho spoločností a vlád, ktoré sa snažia pochopiť, aké sú rôzne možnosti rozvoja vodíkovej infraštruktúry. Rovnako ako súčasná benzínová infraštruktúra nebola vybudovaná naraz, ani vodíková infraštruktúra sa nevybuduje naraz. Vodíkové čerpacie stanice sa rozmiestňujú v špecifických zemepisných oblastiach po celom svete, v ktorých sa výrobcovia automobilov zaviazali v nadchádzajúcich rokoch nasadzovať vozidlá s palivovými článkami.
Áno, obnoviteľný vodík sa predáva po celom svete ako palivo pre vozidlá. Tak ako väčšina elektriny, ktorá sa dnes vyrába, pochádza z fosílnych palív, ako je uhlie a zemný plyn, tak aj väčšina vodíka. Keď zákazníci požadujú obnoviteľné palivo a náklady na obnoviteľné palivo budú konkurencieschopné s tradičnými metódami výroby vodíka, bude k dispozícii viac obnoviteľného vodíka.
Vodík nie je viac-menej bezpečný ako iné palivá, je len iný. Vodíkové vozidlá a čerpacie stanice musia byť navrhnuté s ohľadom na jedinečné vlastnosti vodíka. Priemyselný rekord v oblasti vodíkovej bezpečnosti bol v priebehu rokov vynikajúci a očakáva sa, že používanie vodíka ako paliva splní alebo prekročí očakávania týkajúce sa bezpečnosti vozidiel a paliva.